مقاله مقاله .

مقاله

علائم ام اس

می‌دانید که چه گروهی بیشتر در معرض خطر ابتلای این بیماری قرار دارند و چگونه باید آن را کنترل کنند؟ این مقاله از هومکا به مبحث شناخت علائم ام اس و تشخیص شدت این بیماری اختصاص داده‌شده است.

MS مخفف مولتیپل اسکلروزیس یک نوع بیماری بالقوه ناتوان‌کننده سیستم عصبی مرکزی است. منظور از سیستم عصبی مرکزی مغز و نخاع است. بنابراین می‌توانید متوجه شوید که بروز این بیماری می‌تواند چه ابعاد گسترده‌ای به همراه داشته باشد و تا چه حدی کیفی زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد.

تشخیص بیماری ام اس

در بیماری ام اس چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟
زمانی که فرد به ام اس مبتلا می‌شود، به این معناست که سیستم ایمنی بدن بیمار غلاف محافظتی به نام میلین را از دست می‌دهد و یا اینکه این غلاف در بدن او در حال تخریب است. میلین لایه‌ای چربی مانند است که مانند یک دیواره از رشته‌های عصبی مراقبت می‌کند. با بروز بیماری‌ام اس و تخریب غلاف میلین مشکلات بسیاری در ارتباط بین مغز و بقیه اعضای بدن به وجود می‌آید. این بیماری به‌تدریج یا در برخی موارد با سرعت اعصاب را شدیداً مورد آسیب قرار می‌دهد. در نهایت بیماری کنترل نشده به آسیب دائمی یا زوال اعصاب منجر می‌شود.

تشخیص بیماری ام اس
ام اس بیماری مزمنی است که در رسته اختلالات خود ایمنی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان دریافت که علائم ام اس با بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی تشابه دارد. شناخت بیماری‌ام اس از روی علائم چندان راحت نیست، چراکه برای تشخیص این اختلال خود ایمنی آزمایش به‌خصوصی وجود ندارد.

با پزشکان می‌توانند با انجام آزمایشات مختلف برای ام اس و رد بروز دیگر بیماری‌های خود ایمنی و در نظر گرفتن علائم این بیماری را تشخیص دهند. علائم و نشانه‌های ام اس بسیار متفاوت است و به میزان آسیب عصبی و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می‌گیرند بستگی دارد. همچنین از MRI، نوار عصب و بررسی مایع نخاعی هم برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود.

علائم ام اس چیست؟
همان‌طور که اشاره کردیم علائم ام اس در مبتلایان بسیار متفاوت است و برحسب زن یا مرد بودن بیمار نیز ممکن است علائمی خاص بروز کنند که بیشتر علائم خاص مختص زنان است. این موضوع به تفاوت‌های ژنتیک و هورمونی آن‌ها برمی‌گردد. برحسب اعصابی که آسیب‌دیده‌اند علائمی متعددی به وجود می‌آیند. به‌عنوان‌مثال برخی از مبتلایان توانایی راه رفتن را از دست می‌دهند.

در گروهی از مبتلایان تاری دید و یا نابینایی مشاهده می‌شود. برخی از مبتلایان در تکلم و گفتار دچار اختلال می‌شوند. برخی از عدم تعادل در هنگام حرکت رنج می‌برند و برخی نیز از لرزش دست‌ و پا یا فلج موقتی و دائمی دست ‌و پا رنج می‌برند. در مواردی نیز بیمار در دوره‌های طولانی بهبودی را بدون علائم جدید تجربه می‌کند.

برای رفع علائم و اختلالات ناشی از بیماری MS هیچ درمانی وجود ندارد. باوجوداین، درمان‌ها می‌توانند به تسریع بهبودی پس از حملات، اصلاح دوره بیماری و مدیریت علائم ام اس کمک کنند. نشانه‌های مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس ممکن است از فردی به فرد دیگر و در طول دوره بیماری بسته به محل رشته‌های عصبی آسیب‌دیده بسیار متفاوت باشد. علائم ام اس به چند دسته علائم اولیه، خوش‌خیم و بدخیم طبقه‌بندی می‌شود.

علائم ام اس خوش‌خیم و علائم ام اس بدخیم

علائم اولیه‌ام اس
بی‌حسی یا ضعف
این احساس ضعف و بی‌حسی در یک یا چند اندام رخ می‌دهد. معمولاً بی‌حسی در یک سمت بدن رخ می‌دهد و درآن‌واحد تمام اندام‌های یک سمت بدن را دچار بی‌حسی یا فلج می‌کند. گاهی نیز تنها در بخش پایین‌تنه یا بالاتنه رخ می‌دهد. یعنی هم‌زمان دو پا را بی‌حس می‌کند یا اینکه هم‌زمان بالاتنه را دچار بی‌حسی و فلج می‌کند.

احساس شوک الکتریکی
زمانی که این علامت ظاهر می‌شود گردن دچار حرکات خاصی می‌شود. در این حالت ممکن است گردن بیمار به سمت جلو خم شود.

لرزش و عدم هماهنگی
این لرزش و ناهماهنگی ممکن است خفیف تا شدید باشد. گاهی نیز فرد در حین راه رفتن لرزش و عدم تعادل را تجربه می‌کند.

گزگز و سوزش
احساس گزگز و سوزش در دست‌وپا دیگر علامت بروز حمله ناشی از ام اس است. گاهی این گزگز دست و پا همراه با درد است.

علائم بینایی
این بیماری علائمی در بینایی فرد نیز ایجاد می‌کند. گاهی بیمار جزئی یا تمام بینایی خود را از دست می‌دهد. این نابینایی یا تاری دید معمولاً در یک سمت از چشم به وجود می‌آید. دوبینی و درد هنگام حرکت دادن چشم نیز در این وضعیت شاید رخ دهد.

منبع: https://www.homeca.ir/mag/physical-health/neurology/multiple-sclerosis-symptoms


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۲۹:۵۳ توسط:هاما موضوع: نظرات (0)